اظهارات دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در 12 مرداد 1392 بعد از پیروز دکتر حسن روحانی خواندنی تر شده است و هر ایرانی را به فکر ما می دارد :

محمود احمدی‌نژاد که در 12 مرداد 1392 دولت را تحویل حسن روحانی می‌دهد در نخستین نشست رسانه‌ای‌اش با عنوان رئیس‌جمهور منتخب در5 تیر 1384 در محل شورای اسلامی شهر تهران گفت: «بهترین ژست دیپلماتیک پایبندی به قوانین است در کشور ما دموکراسی واقعی وجود دارد و قوا مستقل از یکدیگر هستند و اگر بپذیریم که قوه مجریه در کار مقننه دخالت کند، مفهومش دیکتاتوری است.

 
 لذا من حامی اجرای قانون هستم و از تمام ظرفیت قانون برای استیفای حق مردم استفاده خواهم کرد.»
او که در آن نشست کابینه خود را «کابینه 70 میلیونی» خوانده، گفته بود: «اعتدال، مشی دولت است و هر نوع افراط و تفریط جایی در این دولت ندارد و به همه فرصت‌ها، توان‌ها و شایستگی‌ها اتکا خواهد شد و پیشرفت و منافع ملی و عزت همگانی در این دولت مد نظر خواهد بود.»

و اما دکتر روحانی در اولین کنفرانس خبری خود بحث اعتدال که جزو اصلی ترین شعار های اوست اینگونه تشریح می کند :

اعتدال متکی به مسیر قانون‌گرایی است

رییس‌جمهور منتخب مردم در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر اینکه "شما بحث اعتدال را مطرح کرده‌اید، لطفا در مورد مصداق اعتدال در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه‌ها پاسخ دهید"، گفت: اعتدال همان مشی و شیوه‌ای است که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، راه تندروی، افراط، شعار، خودشیفتگی را می‌بندد.

وی با اشاره به ضرورت تکیه بر خرد جمعی و مشورت، اظهار کرد: اعتدال متکی بر برآورد هزینه و فایده و متکی بر این است که مسیر قانون‌گرایی دنبال شود و جلوی تندروی و افراط گرفته شود.

روحانی با بیان اینکه "در مورد مصادیق اعتدال در عرصه‌های مختلف در جایش توضیح می‌دهم" تاکید کرد: با مشی اعتدال می‌توانیم به اهداف برسیم. من معتقدم که در عرصه‌های مختلف اجتماعی،‌ فرهنگی و اقتصادی به جای اینکه مستقیما دولت دخالت کند باید امور را به انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و تخصصی در این زمینه سپرد. از نظرات مردم و صاحب‌نظران در عرصه‌های مختلف باید استفاده شود و امور به خود مردم واگذار شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا